Knallende dagen in Sydney! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anke Klumpers - WaarBenJij.nu Knallende dagen in Sydney! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anke Klumpers - WaarBenJij.nu

Knallende dagen in Sydney!

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

03 Januari 2014 | Australië, Sydney

G'day trouwe lezers!

Natuurlijk allereerst vanuit Sydney, Australië: Happy New Year! We hebben een week in deze wereldstad mogen vertoeven, heerlijk om eventjes iets langer op 1plek te zijn.. Dat betekent namelijk dat je 's ochtends zelf bepaalt hoelaat je opstaat (je hoeft immers niet uit te checken), je na het douchen je spullen in de douche kunt laten staan en je niet elke dag je tas in hoeft te pakken. Dit is overigens geen geklaag, maar wel even fijn! :-) Enfin, Sydney. De drukste tijd van het jaar natuurlijk rondom Oud&Nieuw. Hieronder onze belevingen!

Dag 26 - zaterdag 28 december
28 december, mijn favoriete dag van het jaar, want dan ben ik jarig! En dit jaar in Sydney! Wauw, wat heb ik me hier op verheugd! Maar eerst moesten we er nog naartoe met de nachtbus vanuit Coffs Harbour. Jelle ging, zoals in het vorige verslag genoemd, als een manke man de bus in, maar kwam er (godzijdank) best heel soepel weer uit! We arriveerden rond 10.30u op Sydney Central Station, van waar we al vrij snel de juiste bus hadden gevonden richting ons hostel. Althans, dat dachten we. Ons hostel in Sydney, Sydney University Village, hadden we in augustus al geboekt. Op dit moment is het hier zomervakantie voor studenten en staat de campus, waar studenten normaal gesproken een kamer kunnen huren, leeg. Deze kamers worden daarom tijdens deze periode verhuurd aan toeristen zoals wij. Het hostel is gelegen in het stadsdeel Newtown, voor wie Google Maps er nog bij wil pakken. Terug naar de bus waar we inzaten. Die dropte ons inderdaad voor de hoofdingang van de universiteit, maar daar zagen we nog geen flat of iets wat op onze accommodatie leek. We vroegen een aantal mensen de weg, maar niemand had ooit van Sydney University Village gehoord. Waren we dan toch opgelicht? Na nogmaals de bevestigingsmail doorgelezen te hebben met daarin een routebeschrijving en vervolgens een uitgebreide bestudering van een gratis citymap, vonden we het hostel uiteindelijk lopend (45min in 30graden met backpack), dan toch. En onze helse tocht werd beloond. Bij een studentenaccommodatie kan het een vreselijke bende zijn, al zijn de foto's op internet nog zo mooi. Maar het was voor studentenaccommodatie gewoon luxe! Tweepersoonsbed, ruime kasten, eigen douche en toilet en koelkast met vriesvak. Top dus! Het gesleep met de backpack had Jelle's rug niet zo goed gedaan, dus gingen we even liggen alvorens we de stad in zouden gaan. En omdat ik jarig was, mocht ik bepalen wat we gingen doen. Best lastig als je een stad nog niet zo goed kent, maar taart eten en een biertje drinken bij het Opera House, met uitzicht op de Harbour Bridge.. Dat leek me wel wat! Dus, zo gezegd, zo gedaan. GEWELDIG. FANTASTISCH. ONGELOFELIJK. Wat hebben we daar genoten. Heel even niet letten op wat het kost, dat maakte vandaag niet uit. Het uitzicht, de vibe, de mensen, de zon, elkaar en de speciale dag; een gelukzalig gevoel! Natuurlijk wel een beetje gek zonder familie en vrienden, maar hopelijk heb ik "mijn feestje" middels de foto's een beetje met jullie gedeeld! Traditioneel als ik soms toch ben, hebben we de dag afgesloten met een heerlijk etentje bij de Chinees in stadsdeel Chinatown. (Voor wie het niet weet, op mijn verjaardag eten we altijd Chinees). We kozen voor een soort proefmenu en het was heerlijk. Eenmaal thuis bedacht ik me dat ik van Opa en Oma Wennink een verjaardagskaartje had gekregen vlak voordat we weggingen, dus die heb ik opengemaakt. Heel lief! Dankjewel Oma!

Dag 27 - zondag 29 december
Lekker uitgeslapen, boodschappen gedaan en gewassen. Vandaag werd Nicol 25jaar en natuurlijk was het erg jammer dat we juist dit jaar niet traditioneel samen champagne konden drinken. Dus gingen we op straat op zoek naar gratis wifi om haar een kort filmpje te sturen om te feliciteren! Jelle had helaas weer erg last van z'n rug en de twijfel sloeg toch wel een beetje toe. Was het "maar" spierpijn of "maar" een verrekte spier of toch een wervel? Niet echt fijn om daar in het buitenland over na te moeten denken. We besloten om er een rustige dag van te maken, beginnend met het regelen van een zogenoemde MyMulti Pass. Met deze pas kun je onbeperkt reizen met de trein, bus en metro. Helaas was de pas die wij wilden (er zijn natuurlijk meerdere varianten), uitverkocht in de winkelstraat bij ons hostel. Al lopend richting de stad op zoek naar een winkel die ze wel verkocht, kwamen we een meisje tegen uit Nederland die 8maanden in Sydney werkt. Ze hoorde ons overleggen over welk type pas we nou aan zouden schaffen en voorzag ons van advies. Nog fijner was dat ze, toen Jelle er naar vroeg, een goede fysiotherapeut kende, waar haar collega's altijd naartoe gingen. De naam en het nummer zocht ze meteen voor ons op, voor het geval het niet beter zou gaan met Jelle's rug. Toeval bestaat niet, denk ik dan. Eenmaal in de stad wilde ik graag naar Paddy's market; een van de oudste markten in Sydney. Het viel enigszins tegen in dat het nogal een toeristische bende was. Daarna gingen we nog even terug naar het Opera House, echt een prachtgebouw! Je blijft er naar kijken. De reden voor ons herhalingsbezoek; tijdens ons afscheidsfeest heeft Jelle van z'n vrienden een T-shirt gekregen dat hij op alle bijzondere plekken aan moet doen en daarvan een foto moet maken. Het Opera House mag dan natuurlijk niet ontbreken! Na een rondje snacken hadden we om 19.30u met Aniek afgesproken, een vriendinnetje van mij uit Amsterdam die ook aan het reizen is in o.a. Australië. Heel leuk en ook net zo gek dat je een maandje geleden nog samen op een feestje in Amsterdam was en nu samen in Darling Harbour in Sydney een biertje drinkt! Het was in ieder geval erg gezellig en veel ervaringen en foto's werden uitgewisseld. Wij hebben het deel van Australië al gedaan dat Aniek gaat doen en Aniek het gedeelte dat wij nog min of meer gaan doen. Een gezellige avond op een fantastische plek. De wereld is klein!

Dag 28 - maandag 30 december
Tijdens deze dagen wordt het OKT in Thialf voor plaatsing voor de winterspelen in Sotsi verreden en voor iedereen die het niet heeft meegekregen: Tuitert heeft zich voor 2afstanden geplaatst! Yes! Toen we daar weer helemaal van op de hoogte waren, gingen we onderweg naar Manly. Zoals de Lonely Planet omschrijft zijn er in dit gedeelte van Sydney meer locals te vinden dan toeristen en zijn designer bikini's of zwembroeken niet belangrijk. Kortom, een verfrissend stukje Sydney. Een van de redenen dat we naar Manly wilden is ook dat we dan vanaf Circular Quay met de ferry mochten. En dat is zeker een must do in Sydney, aangezien Sydney is gebouwd rondom een van de mooiste natuurlijke havens in de wereld. Dankzij onze MyMulti Pass geen lange rij voor de tickets, maar vrijwel direct doorlopen de ferry op. Vanaf de ferry zag je het Opera House en de Harbour Bridge in 1 oogopslag. Na zo'n halfuurtje varen kwamen we aan in Manly. Daar liepen we door het drukke winkelstraatje door naar het strand. Een drukte van belang, maar wel gezellig! We sloten de dag in Manly af met heerlijke "fish and chips", dat hoort er natuurlijk wel bij. Van Aniek hadden we gehoord dat de boottocht terug naar de andere kant van Sydney tijdens zonsondergang heel mooi is. Dus mistten we bewust een boot, om de zonsondergang vanaf de volgende boot te kunnen zien. Dat was inderdaad erg mooi! We gingen optijd naar bed omdat de volgende dag, Oudejaarsdag, een lange dag beloofde te worden..

Dag 29 - dinsdag 31 december
Oudejaarsdag waarop je wekker om 06.00u gaat.. Waarom? Omdat we het vuurwerkspektakel op de Harbour Bridge vanaf een goede plek wilden zien en daar moet je wat voor over hebben. Samen met Aniek en nog zo'n 10anderen uit haar hostel zouden we rond 07.00u vertrekken richting Macquarie Park. Een plek die als volgt omschreven wordt voor het zien van het vuurwerkspektakel: "STRESSFUL, frustrating & 10.000 of other people who have the same idea! People camp out the night before, and you can wait all day in the sun and last minute people will walk in front of you! Plus trees often block your view of the bridge." En toch gingen we naar die plek. Simpelweg omdat deze het makkelijkste bereikbaar is, het grootste is en, niet onbelangrijk, er alcohol verkocht mag worden. Dat mocht je zelf niet meenemen, gelukkig wel eten, frisdrank en water. Bepakt en bezakt met rugtassen en een koeltas met een voedselvoorraad voor wel 3dagen gingen we heerlijk decadent met de taxi richting het park. We arriveerden rond 07.30u en konden in de rij aansluiten, op plek 2500 ongeveer. Het park zou om 10.00u open gaan en er was plaats voor 17000 mensen, dus dat hadden we best netjes gedaan vonden we zelf. Ter plekke hoorden we dat de Chinezen die helemaal voor aan de rij lagen daar al vanaf 30december, 09.00u 's ochtends lagen en er dus gekampeerd hadden. Ja, echt! Wij waren nog enigszins voorbereid op deze dag en waren dus mooi optijd. Anderen waren dat beduidend niet en het kijken naar de drommen mensen die na ons kwamen was dan ook zeer vermakelijk. Of dit grootse spektakel dat wereldwijd op tv te zien is ook strak georganiseerd is? Nee hoor. Slechts 1 man met het bordje "Queue starts here" was voldoende. Toen om 10.00u er wat beweging in de rij kwam stonden er zeker nog 15000mensen achter ons. En hoewel wij het al warm hadden en wat puften, hoefden we maar achterom te kijken voor wat leedvermaak achter ons van de mensen die ergens op plek 13654 stonden om er weer even tegenaan te kunnen. ;-) Uiteindelijk waren we rond 13.00u in het park om een plekje uit te zoeken. En hoewel we dus aardig op tijd waren hadden de Chinezen en Japanners de beste spots natuurlijk al belegerd met immense statieven en camera's. Al mochten wij uiteindelijk ook niet klagen over onze plek. Vol in de zon, dat wel. Maar liever dat, dan regen natuurlijk. De middag ging vrij snel voorbij, mede doordat we allebei een boek in 1x uitgelezen hebben. Tussendoor wandelden we wat heen en weer in het park. De sfeer was toen al heel bijzonder. Iedereen was benieuwd naar wat zou komen en besefte, wij in ieder geval wel, dat dit de voornaamste reden was om nu in Sydney te zijn. Vanuit onze spot keken we neer op een soort feestterein waar men vanaf de tafels perfect zicht had op de Harbour Bridge. Maar hiervoor hadden ze dan ook een luttele $650 neergeteld. Deden wij het met onze gratis entree en in elkaar geflanste wraps toch beter vonden we zelf. Om 21.00u begon het kindervuurwerk. De gemiddelde Chinees begon bij de eerste knal te gillen alsof ze nog nooit eerder vuurwerk hadden gezien. Maar als dit het voorproefje was, dan beloofde dat nog wat voor 00.00u. Fantastisch! Inmiddels hadden we ook wat biertjes gescoord en werd het steeds gezelliger. Wel gingen, zoals ook wel verwacht, mensen zich steeds verder naar voren begeven en dus voor onze plek op het wandelpad staan. Ondanks dat de beveiliging bleef roepen dat je in het wandelpad moet wandelen, niet stilstaan, bleek dat al bij het kindervuurwerk niet te werken. We hadden dus een Plan de Campagne nodig voor garantie op goed zicht. De tactiek werd; tussen 23.00u en 23.45u heen en weer wandelen op het wandelpad en op het moment dat het pad dicht begon te slibben, zorgen dat we op het juiste uitkijkpunt vast kwamen te staan. En dat lukte perfect! Missie geslaagd! Helaas was er vanaf onze plek geen Linda de Mol o.i.d. die 10minuten ging aftellen, maar vanaf 10 seconden zagen we het wel. Five.. Four.. Three.. Two.. One.. HAPPY NEW YEAR!! Geweldig vuurwerk, geweldige sfeer, gewoon een geweldig moment. Dat was het. Wauw! Echt heel bijzonder! Knallend 2014 in. Het vuurwerk duurde wel "maar" 15min en toch was het dubbel en dwars de moeite waard. En voor alle Nederlandse gemeentes; afschaffen dat particuliere vuurwerk en zorgen voor dit prachtige gemeentevuurwerk. Het heeft onze verwachtingen overtroffen!

Dag 30 - woensdag 1 januari
Goedemorgen 2014. Tijdens het wachten voor het vuurwerk hadden we iets vernomen over een Nieuwjaarsduik om 13.00u op Bondi Beach; volgens mij het meest bezochte en toeristische strand van Sydney. Aangezien we toch nog naar Bondi wilden leek ons dit een mooie plek voor een chille dag. Helaas hadden we ons iets vergist in de reistijd en waren we, mede door een gedeeltelijke afzetting van de toegang naar het strand, precies 1minuut te laat om mee te doen. Toch was het komisch om zo'n 100 Oranje Unox mutsen en iemand met een Nederlandse vlag de zee in te zien rennen. Natuurlijk hebben we onze eigen Nieuwjaarsduik wel gedaan en hoe! Wat een hoge en vooral sterke golven! Het water vonden we enigszins koud, maar later ontdekten we dat het water hier 21graden was en dat van de Noordzee 7graden. Dus respect voor alle Nieuwjaarduikers in Nederland. Helaas betrok het weer al snel en was het op het strand liggen niet echt de moeite waard. Dus besloten we om de Boardwalk van Bondi naar Coogee te doen, zo'n 5,5km lopen over de rotsen langs het strand. Ondanks het bewolkte weer, toch wel de moeite waard. Al waren de batterijen daarna wel snel leeg en was het weer mooi geweest voor die dag.

Dag 31 - donderdag 2 januari
De Blue Mountains stonden hoog op ons verlanglijstje, een natuurgebied zo'n 2uur met de trein vanaf Sydney. Maar ook vandaag was het net als gisteren behoorlijk bewolkt en dat zou de Blue Mountains toch een stuk minder spectaculair maken. Dus besloten we dit niet vandaag, maar vrijdag te doen omdat de voorspellingen dan beter zijn. Niets is veranderlijker dan het weer hier en in Melbourne schijnt dit nog "erger" te zijn. De ene dag is de lucht strak blauw, volop zon en 33graden en de volgende dag kan het maarzo bewolkt zijn met regen 19graden. En wat doe je anders in een grote stad op een bewolkte dag? Juist ja, shoppen! We pakten de bus naar Centraal Station en liepen vanaf daar door George Street (1 van de 3 grote winkelstraten) naar Circular Quay. Hoogtepumt was toch wel Queen Victoria Building, een onwijs grote authentieke shopping mall met, voor ons, veel te dure winkels. Op de Pandora winkel na dan, daar kon ik natuurlijk niet zomaar voorbij lopen. Met als resultaat dat ik straks in een bedeltje met mijn geliefde Koala kan toevoegen aan mijn armband! In een immens grote boekwinkel, Dymocks, hebben we ons bucketlist boek gekocht. Jelle had 's ochtends nog wat nieuwe mogelijkheden op de camera ontdekt, die we in de straten van Sydney natuurlijk ook moesten proberen. We zijn benieuwd of jullie de verschillen straks opmerken. Vanaf Circular Quay pakten we de bus naar Kings Cross; een must see in Sydney waar stripclubs en toeristenwinkels worden afgewisseld met leuke restaurants en bars. Wij kozen voor een lekker dagmenu op een mooie plek aan Kings Cross met uitzicht op het Coca Cola reclamebord. Dit staat in Sydney minstens net zo bekend als het "Hollywood" van LA. Topplekje om te eten dus! Verder hadden we het hier vrij snel gezien en gingen we met de metro, die hadden we nog niet gehad in Sydney, terug naar ons hostel.

Dag 32 - vrijdag 3 januari
Onze laatste dag in Sydney alweer! Vandaag dan wel naar de Blue Mountains! Lekker optijd om 07.22u al in de trein, voor een "ritje" van 2uur. Het lijkt Hengelo - Amsterdam Zuid wel. Toen ik onderweg nog een schoonheidsslaapje deed, schrok Jelle toch wel even van het weer; behoorlijk dichte mist! En dat konden we nou net niet gebruiken vandaag. Het enige wat we konden is hopen dat het zou opklaren. Eenmaal gearriveerd op het goede station kochten we een HOHO (Hop On Hop Off) pas, waarmee je kon in- en uitstappen op 29 verschillende plekken in het Blue Mountains National Park rondom de plaatsjes Kantoomba en Leura. Tot het middaguur was het nog steeds behoorlijk mistig, waardoor we niet zoveel uitzicht hadden. Desalniettemin blijft het een mooi gebied. Maar toen de zon er eenmaal door was.. Super! Een bepaald stuk dat we liepen had wel iets weg van Luxemburg, met veel groen en kleine watervallen. Dat hadden onze moeders zeker ook heel mooi gevonden. ;-) Een route zum Wasserfall... Het hoogtepunt was absoluut "The Three Sisters", zie de foto's. Maar ook de daarna volgende uitzichten over de valleien, rotsen en watervallen waren stuk voor stuk erg mooi. Een bijzonder Nationaal Park dat gelukkig niet helemaal verwoest is door de bosbranden rondom Sydney vorig jaar. Zoals gewoonlijk liepen we weer in een aardig tempo paadje op een paadje af en vonden we het rond 16.30u mooi geweest en gingen we met de trein terug naar Sydney. En dat was dan ook het einde van onze laatste dag in Sydney. Morgen verlaten we Sydney (helaas), op naar onze volgende avontuur: de outback van Australië! We vliegen van Sydney naar Alice Springs om vanaf daar een 3-daagse tour te doen. We hebben er veel zin in maar zijn ook erg benieuwd wat ons daar te wachten staat.

Vandaag is het precies een maand geleden dat we uit Nederland zijn vertrokken.. En wat hebben we al veel gezien! Echt ongelofelijk.

Met Jelle's rug gaat het gelukkig weer helemaal goed!

Natuurlijk lezen we weer graag jullie reacties! Tot de volgende!

xx

• 03 Januari 2014 - 16:05

Wil En Bertus Nijenhuis:

Hallo Anke en Jelle.
    Ik vind het altijd leuk om de verslagen te lezen
    En wens jullie nog veel plezier .
    Groetjes Wil en Bertus

• 03 Januari 2014 - 19:34

GJ:

Hi,
    Leuk verslag weer!
    Veel plezier rondom Alice Springs!
    Gr

• 04 Januari 2014 - 14:01

Betsie Grob:

Hallo Anke en Jelle,
    Sidney vonden wij ook prachtig. Queen Victoria Building met die vele winkels. In een Tearoom koffie gedronken met Sachertorte. Doodziek was ik van die taart. Ontzettend machtig. Sindsdien geen Sachertorte meer gegeten. (11 jaar geleden). Blue Mountains prachtig. Maar inderdaad veel mist. De three Sisters gezien bij prachtige zon. Ik dacht foto's maak ik de volgende dag wel. Dikke mist dus geen foto's. Veel plezier in Alice Springs en Ulhuru.

• 04 Januari 2014 - 17:18

Nicol:

Haa avonturiers!
    Weer een leuk verhaal om te lezen! Benieuwd naar de volgende!:)

xx

• 04 Januari 2014 - 19:20

Joke Katier:

Wat leuk om al die bekende namen te horen noemen. Ik beleefde mijn vakantie in Sidney van vorig jaar weer opnieuw.Wij logeerden in een hotel in George Street en waren ook in de blue mountains.
    Dank voor dit verslag en heb het goed in Alice Springs. Overigens: nog gefeliciteerd met je verjaardag Anke en voor jullie alle twee een gelukkig 2014.

• 04 Januari 2014 - 19:26

Joke Katier:

Nog een toevoeging want ik had de foto's nog niet gezien. Een mooie foto voor de three sisters. De Blue Mountains ook duidelijk te herkennen. Die ferry naar Manly hebben wij ook gedaan en wij vonden Darling Harbour ook geweldig.Wij vonden Sydney ook een geweldige stad, zeker in de kersttijd.