Fraser Island, Noosa, Brisbane en Spot X! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anke Klumpers - WaarBenJij.nu Fraser Island, Noosa, Brisbane en Spot X! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anke Klumpers - WaarBenJij.nu

Fraser Island, Noosa, Brisbane en Spot X!

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

29 December 2013 | Australië, Sydney

G'day mates!

Daar zijn we weer! Met weer veel te vertellen, dus neem nog een kop koffie of thee voordat je begint met lezen. ;-) Ons vorige verslag eindigde bij onze aankomst in Hervey Bay, dus vanaf daar praten we verder! Ohja en voor de oplettende lezer (mijn ouders), de nummering van de dagen klopte niet helemaal.. Zonnesteekje denk ik of de tijd gaat gewoon te snel! In ieder geval hebben we sowieso totaal geen besef van dagen, maar het klopt nu hopelijk weer. En voor Marloes, helaas kan ik geen groter lettertype selecteren, dus zet je bril maar op.

Dag 15 - dinsdag 17 december
Hervey Bay was niet zo bijster spannend. Tussen april en oktober is het, althans zo noemen ze zichzelf, "Whale watching capital of Australia". Aangezien het dus op dit moment niet het walvissenseizoen is, viel er weinig te beleven. Jelle had op z'n werk bij Kraaijvanger een man gesproken die in Hervey Bay woont. Hij had gezegd dat als we in Hervey Bay waren we zeker langs moesten komen voor een biertje! En een biertje, dat slaan wij niet af natuurlijk... ;-) Dus liepen we op onze slippertjes door een veel te sjieke wijk op zoek naar deze man, genaamd Theo. Helaas bleek Theo, zo vertelde zijn buurman, op Kerstvakantie te zijn in Melbourne. Jammer maar helaas! De rest van de dag slenterden we rond, deden we boodschappen (bij de Aldi!) en maakten we in het hostel overheerlijke Indische wraps. Na nog een halfuurtje Skype met het thuisfront (of in ieder geval een poging tot) was de dag ook zo alweer voorbij.

Dag 16 - woensdag 18 december
Vandaag stond het volgende hoogtepunt van onze reis op het programma; Fraser Island! Het grootste zandeiland ter wereld, genoteerd op de World Heritage List, 125km lang en 15km breed. Alleen de resorts hebben geasfalteerde wegen, verder bestaan alle "wegen" op dit eiland uit wit zand. Zie je dan alleen maar zand? Nee. Uniek op dit eiland is dat er tropisch regenwoud groeit op dit witte zand. Onze tour hadden we geboekt bij Dingo Tours en onze gids heette Jess, een stoer wijf tussen verder alle mannelijke gidsen. Vanuit ons hostel ging een ander Duits meisje dezelfde tour doen. Zij vertelde dat ze alles opgezegd heeft (baan, huis en auto verkocht) om 8maanden te gaan reizen. Dan valt dat van ons dus nog best mee. ;-) Nadat we met de ferry vanaf Hervey Bay op Fraser Island waren aangekomen, stapten we meteen in een tourbus; een 4Wheel Drive waar 40personen in konden. Een grote, krachtige bus dus en al snel bleek waarom. Na nog geen 10min rijden zaten we al vast in het zand! De bus sloeg af. Dus achteruit en opnieuw proberen het berg(je) op te komen. Weer mislukt. Met een schroevendraaier het zand in het profiel van de band weghalen, zodat de bus weer meer grip zou krijgen. Uiteindelijk lukte het bij de 4e poging! Dat beloofde nog wat voor de komende 3 dagen. Een gordel was ook zeker nodig, het was een behoorlijke bumpy ride. De eerste stop was Lake McKenzie. Door wat lichte bewolking kwamen de kleuren van het meer niet helemaal tot z'n recht, maar toch een hele mooi plek waar we konden zwemmen en zonnen. Daarna volgde de lunch, met o.a. kippenpootjes op het menu waarvan de botten in een prullenbak gingen. En daar wist een leguaan wel raad mee! Die vrat gewoon die botten helemaal op, doorslikken zonder te kauwen! Je kon de botten gewoon in z'n lijf zien zitten, bizar! De tweede stop was Central Station. Dit was vroeger het hart van het eiland, maar nu behoorlijk uitgestorven. Vanaf daar wandelden we langs een creek (riviertje) met superhelder water dat we ook geproefd hebben. Dit water smaakte veel lekkerder dan uit de kraan. Er zit hier veel chloor in het kraanwater dat overigens wel drinkbaar is. Wat dat betreft zijn we met onze watervoorziening in Nederland echt wel verwend! We gingen overnachten in Dingo's wildelife lodge waar we de eerste nacht een kamer deelden met 2 Duiters die toevallig (op bijna exact dezelfde data) dezelfde reis maken als wij (gaan) doen. 's Avonds genoten we van een lopend buffet en een biertje tijdens happy hour in de Dingobar.

Dag 17 - donderdag 19 december
Dag 2 van onze Fraser Island Tour! Op het programma stond de Oostkust van het eiland, dat wilde zeggen; met de tourbus 60km scheuren over het strand! Je kunt hier niet de zee in omdat er veel vis zwemt, wat haaien maar al te lekker vinden. We kregen de optie om in een zweefvliegtuigje over het eiland te vliegen, maar dat hebben we niet gedaan; je kunt niet alles hebben. Wat een wijsheid he? Daarna hebben we Maheno's wreck gezien; een roestig gestrand schip gelegen in de branding. Jelle vond het prachtig! Het is dan ook wel het meest gefotografeerde gestrande schip ter wereld. De volgende stop waren "The Pinneacles"; zandbulten (het lijken wel rotsen) die door de wind gevormd zijn en prachtige kleuren hebben! Daarna gingen we naar Indian Heads, voor ons toch wel het hoogtepunt van de dag. Een waanzinnig uitkijkpunt waar je zowel links als rechts Fraser Island zag met mooie stranden en nog mooier helder blauw water. Echt zoals je het op de ansichtkaartjes ziet staan. Ik had er uren kunnen blijven kijken. Na de lunch gingen we naar de Champagne Pools. Nee, dit is geen zwembad met champagne maar een plek net achter een paar rotsen op het strand waar het zeewater steeds tegenaan golft en overheen spoelt. Wanneer dit laatste gebeurd wordt de bovenste laag water wit met bubbels, net een soort Champagne dus. Vandaar de naam Champagne Pools. Op om de terugweg gingen we nog zwemmen in de Eli creek. Eerst moest je een stukje naar boven lopen waarna je je naar beneden kon laten voeren door het heldere water. Allemaal waanzinnige plekken om te zien dus op deze dag. Maar wat toch nog wel op ons wensenlijstje stond was een wilde dingo spotten, een soort wilde hond waar Fraser Island o.a. ook om bekend staat. Op Fraser leven er zo'n 120, dus een beetje geluk hadden we wel nodig. Jelle had al een voorgevoel dat we er eentje zouden zien.. en dat gebeurde ook! Een kleintje die op zoek was naar voedsel op het strand, in de hoop dat toeristen iets achter hadden gelaten. Maar die kans is klein, want op het achterlaten van troep en/of het voeren van wilde dieren staan hoge boetes! In het verleden zijn mensen gebeten en een kindje zelfs doodgebeten door zo'n dingo. Oppassen dus. Even later op het strand zagen we een wat grotere dingo. Jess, onze gids, deed de deur van de bus even open zodat we mooiere foto's konden maken. Jelle zag z'n kans en sprong uit de bus om foto's te maken; intussen vreesde Jess voor haar baan (bij wilde dingo's mag je absoluut niet uit de bus), maar dat wisten we niet dat dat zo verboden was. Nouja, uiteindelijk hadden wij mooie foto's en Jess nog steeds haar baan. We sliepen in lodges maar mochten gebruik maken van alle faciliteiten op het resort, ook het zwembad en de jacuzzi bij het luxe hotel, heerlijk! Een waanzinnige dag!

Dag 18 - vrijdag 20 december
Alweer de laatste dag van ons Fraser Island avontuur! En een redelijke chille dag. Behalve de vertrektijd dan, 07.30u. ;-). De eerste stop was Birrabeen Lake. Wit strand, helder water. Het zand is zo fijn dat je je huid ermee kunt scrubben, wat ik natuurlijk ook deed. Ook kregen we de kans om paddle boarding te proberen. Dit is staan op een soort surfplank en vervolgens staand peddelen. Aangezien de surfplank opblaasbaar was, waren we beide aan de zware kant voor dit ding. Zodra we stonden liep er wat water op, dus een groot succes zullen we het niet noemen, maar lol hebben we wel gehad! Vandaag gingen we lunchen in een veel te luxe resort. Dat mag wel gezegd worden; bijna alle tours die je hier boekt zijn all inclusive wat betreft eten en dan ook goed en lekker eten. Ook zijn ze hier verslaafd aan (koude) rode bieten, die gaan overal op, in en bij. Ik vind dat heerlijk, Jelle is er nog niet zo'n fan van. Het laatste dat op het programma stond was Lake Waddy. Hiervoor moesten we wel eerst 45min lopen door gloeiend heet zand. Maar we zagen wel prachtige zandvlaktes en konden daarna afkoelen in het meertje. Helaas moesten we hierna weer terug naar het vaste land; voor ons betekende dat Rainbow Beach. En daar viel weinig tot niets te beleven. Echt een begin- of eindpunt voor je Fraser Island tour. We deelden een kamer met 5 anderen die ook allemaal terugkwamen van hun Fraser Island tour, dus iedereen was lekker moe.

Dag 19 - zaterdag 21 december
Grootste voordeel van ons hostel (Dingo Backpackers) in Rainbow Beach: gratis pannenkoekenontbijt! Onze volgende busreis van Rainbow Beach naar Noosa stond voor 12.30u op de planning. En aangezien je in Rainbow Beach niet veel anders kunt dan naar het strand gaan, gingen we maar naar het strand. ;-) Heel vervelend inderdaad. De busreis naar Noosa duurde 3uur, maar dat vinden we inmiddels een eitje. Best gek eigenlijk, dat is in NL naar Amsterdam en terug als je een beetje doorrijdt. We hadden al een beetje geinformeerd en wisten dat Noosa vooral een hele mooie (vakantie)plaats is. En dat verhaal klopte ook; Noosa is vooral heel mooi met veel decadente Australiërs maar minstens net zoveel toeristen die lekker op vakantie zijn. Na een wandeling naar de dichtsbijzijnde Aldi voor ons eten voor twee dagen, rondje wasstraat, koken en eten, Skypen en een biertje was het weer mooi geweest. Inmiddels zitten we aardig in de flow van het backpackersleven! En juist omdat alles zo bijzonder is en met deze reis een droom van ons beide in vervulling gaat, zijn we ook begonnen met het opstellen van onze persoonlijke Bucket List; dromen zijn er immers om ze (te proberen) waar te maken!

Dag 20 - zondag 22 december
Noosa is vergeleken met bijvoorbeeld Airlie Beach of Rainbow Beach best groot. Dus wat doen wij Nederlanders dan om op 1dag toch zoveel mogelijk van Noosa te zien? Juist ja, een fiets huren! In tegenstelling tot veel andere plaatsen die we gezien hebben is Noosa wel behoorlijk ingericht op fietsers. Desalniettemin is het zelf links fietsen nog wel wennen, maar gelukkig waren we verplicht om een helm te dragen. ;-) De fiets was trouwens een mountainbike voor de beeldvorming. We fietsten op een heuvelachtig pad langs het strand van Noosa naar Peregian, zo'n 8km verderop. De route was op aanraden van iemand uit ons hostel. Behalve dan dat het behoorlijk bergje op trappen was, en niet redelijk vlak, had diegene wel gelijk dat het een mooie route was! Na een verfrissende "iced coffee" en een rondje winkels fietsten we terug naar Noosa, door naar het Noosa National Park. Volgens de Lonely Planet de highlight van Noosa, dus die mochten we niet missen! Al snel kwamen we bij Tea Tree Beach, een prachtig klein strandje in het National Park. Van het mountainbiken in 30graden hadden we het op z'n zachtst gezegd nogal warm gekregen, dus tijd om even te zwemmen! Na een uurtje liepen we verder door het Noosa National Park, voor de heenweg kozen we de route langs de kust. Hells Gates was wat mij betreft wel het hoogtepunt, een onwijs groot gat in de rotsen geslagen door water (de foto's zeggen meer). De terugweg liepen we dwars door het National Park; dat wil zeggen dat zand, bos en tropisch aandoenend regenwoud elkaar afwisselden. We waren nog geen 5min onderweg toen ik schrok van een slang(etje), het leek net een tak, en Jelle van een kangoeroe achter zich. Maar dat was het ook wel qua dieren die we gespot hebben. Uiteindelijk waren we net voordat het donker zou worden (19.30u ongeveer) weer in ons hostel.

Dag 21 - maandag 23 december
De Oostkust van Australië in 3weken doen is best rap en onze laatste paar dagen totaan Sydney zitten dan ook lekker volgeboekt! Vandaag vertrokken we alweer van Noosa naar Brisbane; na Sydney en Melbourne de grootste stad van Australië. En dat is best even gek om weer in "de grote stad" te zijn na 3weken in de kleinere plaatsen en op eilanden vertoefd te hebben. Gedropt op het Centraal Station was het een klein kwartiertje lopen naar ons hostel, midden in Brisbane (Base Embassy). Inmiddels was het al 15.00u en aangezien we dinsdagochtend alweer om 07.00u 's ochtends gingen vertrekken, hadden we dus om precies te zijn een middag en avond in Brisbane. Spullen droppen en gaan dus! De Lonely Planet hadden we in de bus al doorgespit, dus het Plan de Campagne lag al klaar. We liepen eerst door de Botanical Gardens en vervolgens over een brug over de Brisbane River, via de riverwalk in het stadsdeel South Bank naar het Cultural Centre. Op deze route lag een lagoon (= zwembad) ja ook hier, maar met de skyline van een grote stad op de achtergrond ziet dat er toch anders uit dan bijvoorbeeld in Cairns of Airlie Beach (waar je de zee op de achtergrond hebt.) De Brisbane River doorkruist de hele stad, wat een mooi plaatje geeft. Tegelijkertijd ook bizar om je in te denken dat nog niet zo lang geleden (2011), deze rivier overstroomt is wat veel schade heeft aangericht in de stad. Vervolgens liepen we naar Kangeroo Point vanwaar we een prachtig uitzicht hadden over de skyline van Brisbane. Tevens kun je hier klimmen en abseilen van "The Cliffs?", maar vanwege ons korte bezoek aan Brisbane ging dat niet lukken. Na enige twijfel over met het pondje weer naar de overkant van de Brisbane River besloten we om toch (op onze slippers) door te lopen naar de Story Bridge. Inmiddels was de zon onder, waardoor we vanaf deze brug wederom een mooi uitzicht over de stad hadden, maar nu in het donker. Alle lichtjes weerspiegelen in het water van de Brisbane River, erg mooi! Op de terugweg naar ons hostel genoten van een welverdiende burger na deze flinke stadswandeling en tevens nog een geprojecteerd kerstspectakel op het ... Half mank, met de triatlon van Noosa nog in de benen, waren we blij dat we weer in ons hostel waren. Een kort maar krachtig bezoek aan Brisbane maar zeker en de moeite waard!

Dag 22 - dinsdag 24 december
Na ons bliksembezoek aan Brisbane vertrokken we vanochtend al vroeg (07.00u) naar onze volgende bestemming: Byron Bay. Ons oorspronkelijke idee was om hier Kerst te gaan vieren.. Maar om de een of andere reden hadden we wel gedacht aan het tijdig boeken van een hostel voor oud&nieuw maar niet voor Kerst. Dus werd het slechts een dagje Byron Bay waarna we nog dezelfde avond door zouden gaan naar Spot X: op surfkamp met Kerst! Daarover later meer. Eerst Byron Bay dus. We kwamen rond 11.30u aan en mochten onze backpacks zo lang achterlaten bij Backpackers World Travel, onze travel agent waar we veel geboekt hebben. Na zo'n 2uur geslenterd te hebben door de toeristische straatjes zijn we naar het strand gelopen. Zoals de Lonely Planet ons al verteld had zijn de stranden in Byron Bay niet heel bijzonder, maar is het er vooral erg gezellig. Onze Kerstgroet vanaf het strand hebben jullie denk ik wel op Facebook gezien. ;-) Helaas ging onze travel agent om 17.00u sluiten, ook wel logisch met Kerstavond, en dus moesten we onze backpacks voor 17.00u weer ophalen. Dat betekende ook dat we onszelf tot 21.00u, dan zou de bus weer vertrekken, moesten zien te vermaken omdat je met die backpacks bij je niet heel ver komt. Maar met veel aangeschoten mensen kijken en gratis wifi op straat lukte dat heel aardig! Hooguit een wat vreemd Kerstmenu met Noodles Hot & Spicy (Jelle) en voor mij Garlic Prawns. De bus liet ook nog eens een half uur op zich wachten, maar uiteindelijk vertrokken we dan toch richting Spot X. De verwachting was dat we daar om 00.30u zouden aankomen, maar ik begreep van de buschauffeur dat dit een uur (!!) later zou worden! En toen kregen we toch wel lichte stress, want we konden de organisatie van het surfkamp niet meer telefonisch bereiken (buiten office hours), en zij zouden ons komen ophalen daar in the middle of nowhere bij de bushalte. Nouja, hopen dat alles goed zou komen.. En de stress bleek voor niets want we werden netjes opgewacht door Tom (uit Hengelooo) die daar bleek te werken. Wel vreemd om op zo'n kamp aan te komen als iedereen al slaapt. We kregen nog een korte rondleiding en onze eerste surfles stond voor half9 gepland. Dit keer deelden we een kamer met 10 anderen (6 stapelbedden). Jelle vond z'n bed vies, gewoon echt heel vies (echt vies!), dus werd de lakenzak (= een superdunne slaapzak) voor het eerst gebruikt.

Dag 23 - woensdag 25 december
Gelukkig heeft Jelle van nature een wekker ingebouwd want ik was anders na die korte nacht echt niet optijd wakker geworden. Tijd voor onze eerste surfles! Het surfen was een wens van mij. Ik heb dit in Zuid-Afrika ook gedaan, of in ieder geval geprobeerd, en vond het toen erg leuk! We hadden geluk, ons lesgroepje bestond maar uit 6 mensen; 2 andere meiden uit Nederland en 2 jongens uit Zweden. Eerst kregen we uitleg over hoe golven ontstaan en welke type golven je hebt en welke je kunt "pakken". Daarna volgden er een aantal regels; o.a. "be cool" en "don't pee in your wetsuit". ;-) Na deze basic uitleg gingen we gehesen in wetsuit en met surfplank onder de arm richting strand. Op onze buik liggend in het strand oefenden we onze surftechniek. Zo leek het nog best te doen, maar eenmaal in het water was het toch (weer) moeilijker dan gedacht. Nog even voor de beeldvorming; we hadden allemaal een Kerstmuts op.. en de ene na de andere Kerstmuts ging kopje onder met een vliegende surfplank als gevolg. Hahaha, leuk was het zeker wel! En uiteindelijk hebben we beide wel een paar keer op de surfplank gestaan (dat was me in Zuid-Afrika nog niet gelukt). Na 2uur was het mooi geweest en gingen we terug naar het kamp. Overigens is er een groepsfoto gemaakt in surfoutfit, die hoop ik nog te krijgen en zal ik dan uiteraard met jullie delen. Helaas hadden we maar 1 surfles per dag, we hoopten op 2. Voor de middag stonden er wel "Olympic Beachgames op het strand" op het programma, speciaal voor Kerst. Maar dat het Nederlandse strakke organiseren niet overal wordt gehanteerd, dat bleek wel. De opties waren zaklopen met een kussensloop, volleyballen met een voetbal of beachtennis met een golfbal. Dus. Dat was niet zo bijster spannend en de rest van de dag hebben we ook niet veel gedaan. Dat is dus het leven van een surfdude. Surfen en verder helemaal niets. Niet helemaal onze way of life, daar waren we al snel achter. ;-) Wel kregen we 's avonds een heerlijk Kerstdiner met o.a. rollade en spruitjes en een lekker toetje! Het Kerstgevoel was lang ver te zoeken, maar toen we 's avonds Home Alone konden kijken was het daar toch even. Merry X-mas!

Dag 24 - donderdag 26 december
Wakker worden met spierpijn, maar tijd voor onze tweede surfles! Deze keer mochten we vrijwel direct het water in en was het een kwestie van oefenen! Het ging bij ons beide wel iets beter, maar de golven waren (volgens de kenners) voor ons wat lastig omdat ze vrij stijl waren, waardoor je als beginneling, snel voorover valt. Leuk was het in ieder geval wel weer! Na 2 uur met je surfplank de zee in lopen/zwemmen, op je plank liggen, wachten op de juiste golf, proberen te surfen, hard in het water vallen en weer opnieuw met je surfplank het water in lopen, waren we best moe. Ondanks die spierpijn en wat blauwe plekken was het surfen gewoon cool. Oftewel "Yeeeew", zoals dat op het Mojo surfkamp genoemd werd. Halverwege de middag stapten we weer in de Greyhound bus naar onze volgende bestemming; Coffs Harbour. Niet omdat daar nou zo bijster veel te beleven valt, maar we hadden pas vanaf 28december een hostel in Sydney en moesten dus nog een nacht ergens overnachten. Eenmaal aangekomen in ons YHA-hostel in Coffs, hebben we ook kennis gemaakt met onze eerste fikse regenbui! En het ging hard, inclusief onweer. Maar na een half uur was het ook alweer voorbij en scheen het zonnetje weer. Omdat we nog niet zoveel gegeten en gedronken hadden als dat we normaal met Kerst zouden doen hebben we onszelf verwend met biertjes, toastjes met brie en andere smeersels en heerlijke chocola. Jammie! Toen we ook de spelletjes uit de kast trokken, o.a. Scrabble (Jelle noemt het liever Wordfeud), was het tweede Kerstdag gevoel toch wel helemaal compleet. :-)

Dag 25 - vrijdag 27 december
Een dagje Coffs Harbour. Wat te doen... Een rondje langs de haven wandelen, reisverslag typen, een paar uurtjes naar het strand, een spelletje spelen, douchen, eten koken en afwassen en vervolgens spullen inpakken om te vertrekken naar het volgende hoogtepunt in onze reis: SYDNEY!! Onze tweede nachtrit in de Greyhound bus stond gepland om 00.55u, midden in de nacht dus. We konden gelukkig tot 22.00u in ons hostel blijven, en mochten de hele dag gebruik blijven maken van alle faciliteiten, maar na 22.00u moesten we toch echt wegwezen. En met twee backpacks en twee losse tassen kom je niet zover, dus gingen we maar drie uur lang wachten bij de bushalte. Tja. Gelukkig waren daar tot 23.45u nog veel andere mensen die met een andere busmaatschappij verder gingen reizen, dus zaten we uiteindelijk maar een uurtje alleen totdat de Greyhound bus keurig optijd arriveerde en we konden instappen. Jelle had die middag wel een spiertje in zijn rug verrekt (althans we hopen dat dat het is) en kon nog amper lopen. Dat zou nog wat worden met die nachtrit...

We zijn inmiddels veilig en wel aangekomen in Sydney, dus ik zou hierover ook al HEEL VEEL kunnen vertellen maar ik denk dat dit reisverslag op dit moment wel lang genoeg is. Dus daarover later meer!

Nog een paar leuke statistieken; inmiddels zijn er al ruim 3 flessen zonnebrandcreme doorheen gegaan en hebben we al in 13 verschillende bedden geslapen. Iets minder nieuws; met Jelle's rug gaat het nog steeds niet heel goed, maar we hebben net bij de drogist een smeerseltje gekocht dat moet helpen. No worries dus, voorlopig is het nog niet ernstig alleen heel vervelend.

Tot de volgende!

XX

• 29 December 2013 - 09:16

Derk Klumpers:

Anke,

je verjaardag is hier bijzonder rustig verlopen ;-) !

weer een mooi verslag !

het is hier in Haaksbergen regenachtig bij een temperatuur van ca 6 graden

groeten aan en beterschap met Jelle

• 29 December 2013 - 10:51

Wil :

Anke ik wil jou nog even feliciteren met jou verjaardag .
    Bedankt voor de leuke verslagen.
    Groetjes Wil en Bertus

• 29 December 2013 - 11:30

Moeke:

Hoi Anke,

Mooi verhaal. En wat grappig je hebt mijn kerstdiner niet eens gemist, want wij hadden ook rollade en spruitjes (met perzik, rozijnen en saus !) en een overheerlijk toetje.

Veel plezier in Sydney en een goede jaarwisseling en beterschap met Jelles rug.

moeke

ps. Voor al die mensen die ook moeite hebben met de kleine letters een tip !
    Kopieer de tekst en zet het in word, dan kun je de letters zo groot maken als je wilt.

• 29 December 2013 - 18:09

Betsie Grob:

Leuke berichten. Vooral omdat we de oostkust niet kennen. Nu komt dus Sidney waar wij ook zijn geweest. Al vast de beste wensen voor 2014. Betsie

• 29 December 2013 - 20:34

Niels & Ellen:

Dag Jelle en Anke,

Complimenten voor de mooie reisverslagen, jullie hebben de dagen goed gevuld ingepland.
    Goede jaarwisseling toegewenst en een mooi 2014.
    Jelle beterschap met de rug.
    Niels & Ellen

• 30 December 2013 - 00:40

Anke Klumpers:

Hallo allemaal,

Bedankt voor de leuke reacties! Toch fijn om te zien dat onze (lange) verslagen gelezen worden. ;-)
    Jullie ook allemaal alvast een hele fijne jaarwisseling! Wij gaan proberen om zo dicht mogelijk bij de vuurwerkshow op de Harbour Bridge in Sydney te komen.. Zal wel heel druk zijn!

En met Jelle's rug gaat het, lijkt het, beter!! Nog niet te vroeg juichen, maar het ziet er vandaag al veel beter uit dan gisteren.

xx ons

• 31 December 2013 - 10:53

Annie En Zwaantje.:

hallo jelle en anke
    wij wensen jullie een goed en gezond 2014
    is alles goed met jullie,ook de beste wensen van ben en annie.
    je vader en ik zijn bij annie en ben vandaar
    groetjes je vader zwaantje .ben en annie
    we kunnen je niet via de telefoon bereiken

• 31 December 2013 - 13:21

Nicol:

Weer een leuk verhaal!! En fijn om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Vooral blijven genieten van alles!!

xx Nicol